Iskolánk tanulói idén 10. alkalommal vettek részt október 17-25. között a die SchulBrücke Europa nevű német projekten Wuppertalban. Diákjaink egy héten keresztül horvát, német, lengyel és szlovák tanulókkal közösen vizsgálták Európa jövőjét különböző feladatokon keresztül.
Iskolánkat idén hat tanuló képviseli: Csaba Enikő (10.a), Dudás Júlia (10.a), Kaprinyák Míra (10.a), Korda Réka (11.a), Muzsai Huba (11.a) és Ruttner Elza (10.a).
A projekt első napján a megismerkedést követően diákjaink saját lakhelyük és iskolájuk innovatív projektjeit mutatták be. A bemutató során beszéltek a magyarországi kezdeményezésű PET Kupáról, a Budapesten egyre népszerűbbé váló ételmentő applikációról, a Munchról, illetve iskolánk sváb kórusáról.
A nap második felében a résztvevők interaktív módon, egy-egy feladaton keresztül ismerkedtek meg Wuppertallal. Kutatómunkájuk eredményeit a nap végén prezentálták is.
A napot egy nemzetközi büfével zárták, amely során tanulóink egy asztalnyi magyar finomsággal vendégelték meg a projekt többi résztvevőjét.
A második nap délelőttjén Dr. Frithjof Reinhardt háromórás előadását hallgathatták meg a diákok. A hallgatók Európa, illetve a világ történelmén és eszmetörténetén keresztül ismerhették meg múltjukat, jelenüket és jövőjük lehetséges útjait.
A nap második felét egy peripatetikus sétával kezdték szállásuk hegyvölgyes környékén. Majd egy újabb előadássorozat következett, melynek központi témája a személyes jövőkép volt. Tamásis diákjaink családjuk számára fontos tárgyakat mutattak be egy képzelt múzeumlátogatáson keresztül. Az általuk választott tárgyak segítségével felmenőik álmairól, jövőről alkotott elképzeléseikről, saját jelenükről számoltak be.
A nap zárásaként a résztvevők tanáraikkal beszélgethettek saját jövőbeli elképzeléseikről, álmaikról és vágyaikról.
A SchulBrücke következő két napja csoportmunkával folytatódott. Diákjaink hat különböző csoportban vitattak meg ökológiai, ökonómiai, szociológiai, jóléti, gender, illetve oktatásügyi kérdéseket Európa jövőjével kapcsolatban. A csoportok problémafelvetéseikről, azok történelmi hátteréről és megoldási lehetőségeiről egy-egy levelet írtak. Munkáikat a következő napon egy agorán olvasták fel a többi résztvevőnek, valamint tanáraiknak. A felolvasást minden esetben egy kerekasztalbeszélgetés és filozófiai vita követte, ahol további szempontokon keresztül vizsgálták meg az adott problémákat és megoldásaikat.
Hétfő délután a résztvevők szabadidejükben bejárták Wuppertal utcáit, valamint utaztak a helyi egyedülálló függővasúttal.
A projekt utolsó harmadában diákjaink workshopokban dolgoztak egy-egy projekten. A négy workshop a fotóriporterek munkájával, kreatívírással, filozófiai vitákkal, valamint a jövő környezettudatos szórakozási lehetőségeivel foglalkozott. A csoportok kész munkáikat a hét végén prezentálták diáktársaik és tanáraik előtt.
A SchulBrücke a bemutatók mellett egy a diákok által megszervezett búcsúünneppel zárult, amely során minden résztvevőt egy részvételi oklevéllel jutalmaztak meg a szervezők.
Mit csináltak valójában diákjaink? Hidakat építettek nemzetek és kultúrák között, hogy Európát saját maguk és a következő nemzedékek számára is élhetővé tegyék. Gratulálunk a résztvevőknek!
A die SchulBrücke Europa azonban nem valósulhatna meg évről évre szervezők, támogatók, illetve felkészítő tanárok munkája nélkül. Szeretnénk ezért köszönetet mondani mindenekelőtt a SchulBrücke alapítójának és vezetőjének Dr. Frithjof Reinhardtnak, akinek köszönhetően immáron 22 éve létezhet ez a projekt. Emellett köszönet illeti asszisztenseit, utódjait Julian Kamphausent, Marvin Kamphausentés Andriyan A. Andreeveket,akiknek munkája nélkül nem vehetne részt iskolánk évről évre a SchulBrückén. Köszönjük az Alumniverein tagjainak és kísérőnknek, Sinkó Eszternek munkáját is, akik a teljes projekt lebonyolítását segítették munkájukkal! Köszönjük a Deutsche Nationalstiftungnak, hogy anyagi hátteret biztosít a SchulBrücke megvalósításához! Emellett köszönjük a felkészítést iskolánk tanárának, Rózsavölgyi Virágnak!